TilburgsAns wordt 5 jaar.

Tijd om terug te blikken hoe dit lettertype een plek kreeg in Tilburg – en ver daarbuiten. 

Cinq Ans #1: Hoe het ooit begon

TilburgsAns, het lettertype met pictogrammen dat gebaseerd is op het karakter van de stad Tilburg, is een project dat voortkomt uit een experiment. Letterontwerper Sander Neijnens zocht in 2013 naar een eenvoudige manier om drie tekeningen van karakteristieke Tilburgse zaken – de kruikenzeiker, koning Willem II en het kunstwerk Draaiend Huis – in een lettertype op te nemen. Door deze drie illustraties in het font op te nemen wilde hij het ontwerp verbinden aan de plek waar het ontstaan was. 
Na enig spitwerk in de ontwerpsoftware lukte het om de tekeningen te koppelen aan de woorden die ze vertegenwoordigen; je typt het woord ‘kruikenzeiker’ en dat wordt, na het tikken van de laatste letter, automatisch gewijzigd in de tekening. Dat was niet alleen een heel praktische manier om tekeningen in een lettertype op te nemen, maar het vormde ook een overbrugging van de kloof tussen geschreven taal en beeldtaal. 

Het duurde ruim een jaar voordat het idee ontstond om op basis van dit principe een Tilburgs lettertype te ontwerpen met daarin vijftig karakteristieke pictogrammen. In september 2014 benaderde Sander de illustrator Ivo van Leeuwen om te polsen of hij de pictogrammen kon tekenen van karakteristieke Tilburgse gebouwen, verhalen, evenementen en woorden en of hij mee wilde nadenken hoe het lettertype een onderdeel kon worden van het sociale en culturele leven in de stad. Ivo stemde daarmee in onder één voorwaarde: het lettertype dat Sander gebruikt had voor zijn experiment was te chic voor Tilburg, dus moest er een nieuw lettertype ontworpen worden dat beter past bij het rauwe karakter van de stad. Daar was Sander het helemaal mee eens. Vervolgens gingen zij gezamenlijk aan het werk. Na anderhalf jaar was het lettertype gereed.

Op 10 april 2016 werd TilburgsAns gelanceerd. Hieronder een impressie van de regular en een overzicht van de eerste vijftig pictogrammen.