TilburgsAns wordt 5 jaar.

Tijd om terug te blikken hoe dit lettertype een plek kreeg in Tilburg – en ver daarbuiten. 

Cinq Ans #2: Het letteradoptieplan

Het ontwerp van het lettertype TilburgsAns omvatte veel meer werkzaamheden dan het tekenen van de letters en pictogrammen. Er werden vooraf tientallen gesprekken gevoerd met mensen uit allerlei sectoren van de Tilburgse samenleving om er achter te komen hoe zij het karakter van de stad definiëren en van welke zaken een pictogram zou moeten worden gemaakt. Daarnaast moest er een website ontworpen worden waar het lettertype gedownload kan worden. Een brochure was nodig met achtergrondinformatie over het project. Ook moest het lettertype voorzien worden van een juridisch waterdichte fontlicentie die bepaalt wat de gebruiker er wel en niet mee mag doen. Er moest een stichting opgericht worden om de financiële zaken van het project te behartigen. En uiteraard moest de lancering van het lettertype (op 10 april 2016) gevierd worden met een feestelijke bijeenkomst waaraan diverse artiesten bijdroegen met hun poëtische, theatrale, dansante of muzikale visie op Tilburg. 

Financiële ondersteuning voor al deze activiteiten kwam van de gemeente Tilburg, Marketing Tilburg en het bkkc (de huidige KunstLoc). Maar de grootste bijdrage kwam voort uit het letteradoptieplan. Dit adoptieplan werd begin december 2015 in het leven geroepen. Het biedt bedrijven, organisaties en inwoners de gelegenheid om voor €200 een specifieke letter van TilburgsAns te adopteren in de vorm van een unieke, door de ontwerpers gesigneerde print. Daarnaast is het mogelijk om een spatie te adopteren voor slechts €10. Deze spatie wordt gedrukt op een certificaat met een volgnummer en voorzien van de signatuur van de ontwerpers. 

Het letteradoptieplan was een overweldigend succes. Binnen enkele dagen moest een webpagina gemaakt worden waarop te zien was welke letters en spaties reeds geadopteerd waren en welke nog wachten op een beschermheer of -vrouw. Inmiddels zijn circa 150 karakters uit het lettertype geadopteerd en circa 300 spaties. Ze prijken aan de wand in vele huiskamers, vergaderzalen, toiletten, op bureaus, dressoirs en in vitrines. Het toont dat de letterliefde een fenomeen is dat niet enkel vat heeft op typofielen, maar ook op dichters, politici, tandartsen, culturele organisaties, sportverenigingen, winkels, restaurants, kunstenaars, drukkers, wetenschappers, musea, bioscopen en doorgewinterde Tilburgers. Taal verbindt. Dat daarnaast ook de spatie – een blanco vel met twee handtekeningen – een begeerlijk object is, geeft aan dat de adopters gezegend zijn met veel verbeeldingskracht en een groot vertrouwen in de kunst. 

Er zijn nog steeds letters en symbolen beschikbaar voor adoptie en ook spaties in overvloed. Ben je fan van de ö, geïntrigeerd door de ogonek (˛) of wil je graag een í aan de muur, neem dan een kijkje op de letteradoptieplanpagina.