TilburgsAns wordt 5 jaar.

Tijd om terug te blikken hoe dit lettertype een plek kreeg in Tilburg – en ver daarbuiten. 

Cinq Ans #3: Druk, druk, druk

TilburgsAns werd op 10 april 2016 gelanceerd en de volgende dag verscheen al de eerste gedichtenbundel die in dit lettertype gezet was. Het was de uitgave ‘Bromtol’ van Jace van de Ven. Het is ondoenlijk om alle op papier gedrukte publicaties waarin Ans is toegepast op een rij te zetten; dat zijn er te veel om op te noemen. Vandaar een goeie greep uit Ans’ oeuvre.

Behalve in ‘Bromtol’ verscheen TilburgsAns in meerdere poëzie-uitgaven, onder andere de bundel ‘Mariagedichten’ (mei 2016, uitgave van de kapel Onze Lieve Vrouw ter Nood), ‘Toverstad’ (2017, met de gedichten van Martin Beversluis die geschreven zijn tijdens zijn stadsdichterschap), ‘11 elfjes’ (2019, de eerste dichtbundel van de achtjarige Floor Jongenelen), en ‘Plein van de Hemelse vreettent’ (2020, met gedichten van Erik Bienefelt en foto's van Hans van Dongen).
Ook werden diverse ansichtkaarten voorzien van TilburgsAns, onder andere een serie met pictogrammen door ambachtelijk drukkerij Zeedauw, een serie kaarten met ‘Groeten uit Tilburg’ door Rudi Klumpkens en een ansichtkaart uit de Piushaven. In 2020 werd er zelfs een postzegel ontworpen door Nicole van Beers, waarop het lettertype is gebruikt.
Diverse wijk- en buurtkranten passen TilburgsAns toe, waaronder Wijkkrant Oud Noord, Wijkkrant Koningshaven, Wijkkrant de Koppel en de nieuwsbrief van Stadstuin Theresia. Ander drukwerk waarin je TilburgsAns kunt tegenkomen zijn de brochures van het TijdLab in de LocHal, Open Monumentendag, Palace to Be, Vincents Tekenlokaal, De jaarlijkse Taolbèttel, Driekoningenzingen,  de Picknick concerten in het Wilhelminapark en Beethoven op de fiets, een publicatie over Tilburgse Erfgoedmakers, een informatiekrant van de brandweer, informatieboekjes van literatuurfestival Tilt en Boeken rond het Paleis, het kinderboek ‘Harrie den Haon’, het tijdschrift De Draad en het boek ‘Snakken en Gramlachjes’.