TilburgsAns wordt 5 jaar.

Tijd om terug te blikken hoe dit lettertype een plek kreeg in Tilburg – en ver daarbuiten. 

Cinq Ans #8: Doe mar durdoen, Ans

TilburgsAns is een lettertype, een halffabrikaat waarmee woorden en zinnen gemaakt kunnen worden. Wát er met dit lettertype geschreven wordt, is aan de mensen die het downloaden en toepassen. Maar de ontwerpers konden het niet laten om zelf ook aan de slag te gaan.

Tijdens de beginfase in 2015 wilden Ivo en Sander af en toe een bedankje geven aan mensen die meedachten over de mogelijkheden van het project en over de voorlopige ontwerpen van letters en pictogrammen. Dat bedankje werd een fles witte wijn, waarvan het originele etiket werd verwijderd en vervangen door een etiket met het pictogram van Ans en de tekst ‘Dègge bedankt zèèt dè witte wèèn’. Wijnkoperij Van Bilsen vond dit een mooi artikel om in haar assortiment op te nemen, mits er ook een vergelijkbaar etiket ontworpen kon worden voor een rode wijn. Dat werd ‘We zullen et saome wèl rôoje wèèn’. Deze twee wijnen werden in september 2016 officieel gepresenteerd en zijn in diverse winkels te koop. Eind 2020 kwam er nog een derde product bij, een fles bubbelwijn met het motto “Krèk wèk wo’. Alle wijnen komen van het gerenommeerde wijnhuis Cantine Due Palme, uit de regio Puglia in Italië.

Een ander product dat uit Ans’ koker ontsproot is de Chocolinde, een chocolaatje gebaseerd op het pictogram van de historische Lindeboom, die van het eind van de 16e eeuw tot 1994 op de Heuvel stond. Marketing Tilburg nam de aanloopkosten voor haar rekening en Chocolatier Albèrt uit Udenhout produceert de sjeklaatjes in drie smaken. In augustus 2018 waren de eerste Chocolindes gereed. Ze zijn in cadeauverpakking te koop bij Pastorie Lokaal, Vandemaker en in de winkel van museum De Pont.

Een derde project dat voortvloeide uit TilburgsAns is de Kaajbaandexpositie. Voor deze tentoonstelling worden pictogrammen met witte folie op vuilcontainers aangebracht. Het begon in januari 2017 in de Mr. Stormstraat met 28 huishoudens. De deelnemers mochten een pictogram uitkiezen dat goed bij hen past. De containers vormen samen een wekelijkse tentoonstelling van het stedelijk erfgoed. De expositie werd op 12 januari 2017 geopend door de vuilnismannen van het Brabants Afval Team. Ruim een jaar later werd de expositie uitgebreid met het Theresiaplein en de Minister Van Sonstraat en in 2019 namen de bewoners van de Gouverneur Borretstraat het initiatief om ook hun containers van pictogrammen te voorzien. De Kaajbaandexpositie omvat inmiddels vier straten met in totaal 81 huishoudens plus nog diverse individuele deelnemers verspreid door de stad. 

Ter gelegenheid van de derde verjaardag van Ans, in het voorjaar van 2019, werd een speldje ontworpen van de knòrrie. Dit eigenwijze vogeltje bleek zeer populair; enkele honderden speldjes gingen over de toonbank. Reden om daarna ook een speldje te maken van de kruikenzeiker en van het kunstwerk ‘De Gouden Worst’.
Deze speldjes waren een inspiratiebron voor andere organisaties. MOM Tilburg benaderde TilburgsAns om een speldje te maken dat gedragen kan worden als symbool voor ‘vertrouwen’. Liedeke Kruk bedacht dat een eikenblad een passend symbool is, dat vervolgens door TilburgsAns ontworpen en geproduceerd werd.
Voor het Kloosterpad in Brabant werden drie speldjes ontworpen van respectievelijk Huize Padua in Boekel, het Karmelklooster Boxmeer en klooster Sint Agatha.

Het project TilburgsAns begon als een lettertype met pictogrammen. De verwachting was dat het project na een jaar of twee afgesloten zou kunnen worden met enkele mooie toepassingen. Maar keer op keer inspireert Ans mensen binnen en buiten het project om nieuwe uitdagingen aan te gaan met de letters en pictogrammen. Dus doe mar durdoen, Ans.